AdHunter – outdoorový crowdsourcing vizuálneho smogu
Crowdsourcingový projekt umožní efektívne mapovanie vizuálneho smogu vo verejnom priestore davom dobrovoľníkov prostredníctvom mobilnej a webovej aplikácie. Slovensko má problém s vizuálnym smogom – všadeprítomnými, neprimerane rozmnoženými bilboardmi, plagátmi či plachtami. Prvým krokom k zlepšeniu tejto situácie je jej zmapovanie, tak makroskopické (koľko priestoru reklama zaberá, kde má akú hustotu, koľko za ňu ako verejnosť dostávame a koľko z nej majú mediálne agentúry?) ako aj mikroskopické (je konkrétny bilboard osadený legálne?). Len systematický zber informácií o vizuálnom smogu dá spoľahlivý obraz o jeho rozsahu, posunie verejnú diskusiu o ňom ďalej a zároveň poskytne základ pre aktívne opatrenia na jeho redukciu. Efektívny zber týchto informácií zabezpečí vytvorenie dedikovanej platformy, pozostávajúcej z mobilnej aplikácie, určenej pre zber dokumentácie priamo v teréne (fotografie a poloha reklamných plôch) a webovej aplikácie, pre dodatočné úpravy a dohľadávanie ďalších informácií. Kľúčovým prvkom však nakoniec budú samotní občania – zberači informácií. Týmto projektom im do rúk dáme nástroj, ktorý im umožní efektívne a aktívne prispieť k zlepšeniu ich životného prostredia a vo všeobecnosti ich vytrhne z relatívnej pasivity lajkov a elektronických petícií.
Identifikácia projektu
Slovensko je plné vizuálneho smogu. Verejný priestor okupuje neprimerane veľké množstvo reklamy, veľmi často neestetickej, nevkusnej a nelegálnej.
Verejnosť pred ňou nemá šancu uniknúť. Na rozdiel od reklamy v médiách, ktoré sa občan jednoducho nemusí rozhodnúť sledovať, reklame vo verejnom priestore ujsť prakticky nemôže (a je tak obmedzovaná jeho sloboda sa rozhodnúť, či ju konzumovať chce alebo nie).
Neprimerané množstvo reklamy verejný priestor vo všeobecnosti degraduje, znižuje jeho atraktívnosť.
Reklama umiestňovaná pri dopravných komunikáciách môže znižovať bezpečnosť dopravy (zakrývanie rozhľadu a rozptyľovanie pozornosti účastníkov premávky).
Ak už je verejný priestor reklamou zaťažený, mala by verejnosť byť primerane kompenzovaná podielom na zisku z tejto reklamy (v podobe príspevku do verejných financií). Tento podiel je však (v podobe prenájmu pozemkových plôch) smiešne malý [1].
Problému vizuálneho smogu sa obsiahlo venuje občianske združenie Zelená hliadka [2][3]. Vďaka iniciatíve tohto a ďalších združení a jednotlivcov, sa fenomén vizuálneho smogu dostal do povedomia verejnosti. Domnievame sa, že na redukciu vizuálneho smogu existuje spoločenská objednávka. Tá však naráža na alibizmus samospráv a odporom mediálnych agentúr. Obidve zainteresované skupiny pritom spája spoločné: popieranie problému vizuálneho smogu poukazovaním na neexistenciu dôkazu, že problém existuje. Našim projektom takýto dôkaz chceme priniesť zistením skutočného rozsahu vizuálneho smogu vo verejnom priestore.
[1] http://zelenahliadka.blog.sme.sk/c/366567/3-cast-zakulisie-vizualneho-smogu-v-bratislave-kauza-pre-sent-financne-toky.html
[2] http://zelenahliadka.blog.sme.sk/c/366293/1-cast-zakulisie-vizualneho-smogu-v-bratislave-kauza-pre-sent-hlavne-zistenia.html
[3] http://zelenahliadka.sk/bratislava-ako-mesto-sebavedome/
Riešenie problému
Základným cieľom projektu je vznik (takmer)kompletnej a (takmer)aktuálnej databázy výskytov vizuálneho smogu vo verejnom priestore na Slovensku. Takáto databáza následne
1. Poskytne tvrdé fakty o celkovom stave vizuálneho smogu na Slovensku: makroskopické údaje o tom, koľko priestoru sa takto „využíva“, koľko za reklamu mediálne agentúry inkasujú a koľko z toho máme my občania v podobe príspevkov do verejných financií. Takéto informácie ešte viac nabudia verejnosť vo vnímaní problému vizuálneho smogu a vyrazia z rúk akékoľvek argumenty „popieračov“ tohto problému. Predstavitelia samospráv nebudú môcť pred problémom zatvárať oči.
2. Pre individuálne prípady „nosičov vizuálneho smogu“ budú v databáze k dispozícií informácie, ktoré priamo umožnia vytvorenie úradného podania žiadosti o ich odstránenie (v prípade že toto odstránenie bude v danom čase právne opodstatnené, napríklad z dôvodu vypršania platnosti nájomnej zmluvy bilboardu). Naším ultimátnym zámerom je v aplikácii vytvoriť funkciu, ktorá z dostupných informácií úradnú žiadosť automaticky vygeneruje a bude ju stačiť „len podpísať a podať“.
Druhým zamýšľaným efektom nášho projektu je aktivizácia verejnosti. Základným princípom nášho projektu je mapovanie výskytov vizuálneho smogu vo verejnom priestore davom dobrovoľníkov prostredníctvom mobilnej a webovej aplikácie. Aplikácia bude určená pre širšiu skupinu občanov, ktorých aktivizujeme „povytiahnutím“ z ich komfortnej zóny. Predpokladáme, že prvými používateľmi budú predovšetkým ľudia aktívne sa angažujúci v otázke vizuálneho smogu prípadne v iných oblastiach zlepšovania verejného priestoru. Aplikáciu však chceme mieriť najmä na ľudí, ktorí nemajú vo zvyku otvorene sa angažovať vo veciach verejných (zdráhajú sa opustiť svoju komfortnú zónu), no zároveň im tieto veci nie sú ľahostajné a radi by nejak prispeli k ich zlepšeniu viac ako zdieľaním na sociálnej sieti či podpisom petície. Našou aplikáciou im takúto možnosť chceme (s čo najmenšou vstupnou bariérou) poskytnúť. V kontraste s dnešnou situáciou, kedy odstránenie konkrétneho „nosiča vizuálneho smogu“ znamená pre jedného občana buď nekonečné doťahovanie s úradmi alebo nelegálnu akciu jeho odstránenia na vlastnú päsť, poskytne naša aplikácia priestor angažovať sa presne do tej miery, v ktorej to občanovi vyhovuje: niekto pomôže informácie o reklame zbierať, iný na ich základe v opodstatnených prípadoch podá žiadosť na jej odstránenie. V konečnom dôsledku však aj v ľuďoch, ktorí doteraz zotrvávali v komfortnej zóne naštartujeme pocit, že môžu veci zobrať do vlastných rúk a budú tak mať sklony byť aktívnejší aj v iných veciach.
Technické zabezpečenie projektu
Kľúčovým prostriedkom dosiahnutia cieľov projektu je softvér založený na princípoch čerpania z davu (crowdsourcing), nazvaný AdHunter, koordinujúci a integrujúci činnosť „davu“ prispievateľov informácií o vizuálnom smogu – občanov. Svojim používateľom poskytuje dve rozhrania: mobilné a webové. Mobilné rozhranie slúži na zber informácií o vizuálnom smogu priamo v teréne (v blízkosti inkriminovaných reklám), webové rozhranie používajú prispievatelia pri zbere informácií bez potreby byť fyzicky na mieste umiestnenia reklamy.
Scenáre použitia softvéru AdHunter sa dajú zoskupiť do dvoch hlavných skupín: (1) zber informácií a (2) vizualizácia a využitie informácií.
ZBER INFORMÁCIÍ
Základný a zároveň najjednoduchší úkon, akým môže ktokoľvek prispieť k zmapovaniu vizuálneho smogu, je odfotiť jeho konkrétny výskyt a spolu s údajom o jeho geografickej polohe ho odoslať do nášho úložiska. Na to slúži mobilná aplikácia AdHunter (momentálne pilotne vyvíjaná pre platformu Android), ktorá tento scenár umožňuje svojmu používateľovi dvoma klikmi uskutočniť prakticky „za pochodu“ (počas bežného presunu verejným priestorom). Používateľ jednoducho odfotí výskyt reklamy (napr. bilboard pri chodníku) a odošle fotografiu na náš server. Pri odfotení je zaznamenaná aktuálna poloha používateľa a je automaticky pribalená k odosielanej fotografii. Voliteľne, výberom z možností môže používateľ špecifikovať aj ďalšie metadáta o svojom „úlovku“ ako typ reklamného nosiča (napr. bilboard, megaboard, citylight) či vlastníka nosiča (mediálnu agentúru). V prípade že zariadenie práve nie je pripojené k internetu, „úlovky“ sú lokálne uchované a odoslané neskôr. Celkovo je mobilná aplikácia veľmi jednoduchá a určená na veľmi nenáročný a rýchly prechod opísaným scenárom. Chceme totiž, aby nepredstavovala bariéru pre vstup potenciálneho prispievateľa do nášho systému a umožnila každému takú mieru participácie, akú si sám želá.
Na získaných základných informáciách o vizuálnom smogu (získaných v mobilnej aplikácii) stavia zber ďalších informácií vo webovom rozhraní softvéru AdHunter. Prostredníctvom mapovej vizualizácie pristupuje používateľ k doteraz zaznamenaným úlovkom (výskytom reklamy), dopĺňa a opravuje informácie o nich (často nutná je napr. úprava presnej polohy reklamy, keďže GPS lokalizácia nie je vždy presná). Upravovať a dopĺňať môže jednak základné informácie (poloha, typ, vlastník) ale aj ďalšie: informácie o parcele, na ktorej sa reklama nachádza (identifikátor v katastri, vlastník), informácie o prenájme (napr. konkrétna nájomná zmluva medzi vlastníkom pozemku, často samosprávou a vlastníkom reklamnej plochy), cenu prenájmu reklamnej plochy (prípadne jej odhadom) a pod. Dopĺňať informácie možno aj k úlovkom iných používateľov.
Všetky informácie získané od používateľov systém a priori považuje za neoverené, aj keď pravdepodobne správne (základný predpoklad pri návrhu „crowdsourcingových“ systémov) a implementuje viaceré mechanizmy ich potvrdzovania (napr. opakované nezávislé reportovanie úlovkov, krížová kontrola údajov viacerými používateľmi, rozličné metódy umelej inteligencie na určovanie zhôd v metadátach a fotodokumentáciách reklám).
VIZUALIZÁCIA A VYUŽITIE INFORMÁCIÍ
Zozbierané informácie o vizuálnom smogu zverejníme v strojovo čitateľnej podobe, podľa štandardov W3C ako five star open data, a umožníme tak ich využitie v aplikáciách tretích strán.
Zároveň však vo vlastnej webovej aplikácii tieto informácie sprístupníme ľudským používateľom. Dostupné budú agregácie (najmä mapové) ako napr. mapy „zamorenia“ vizuálnym smogom či cenové mapy (koľko kde mediálne agentúry za reklamu inkasujú a koľko inkasuje verejnosť). Zároveň sprístupníme jednotlivé výskyty reklamy spolu s dostupnými informáciami o nich.
V jednotlivých prípadoch výskytov reklamy, ktorá by z nejakého dôvodu mala byť odstránená (je nelegálna od začiatku alebo sa nelegálnou stala), bude aplikácia schopná podľa šablón vygenerovať úradné žiadosti o jej odstránenie.
TECHNICKÉ ZÁZEMIE PROJEKTU
Softvér v súčasnosti vytvárame vo vlastnej réžii a s využitím infraštruktúry Fakulty informatiky a informačných technológií, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Cieľová skupina
Benefitovať z projektu budú všetci, čo využívajú verejný priestor.
Zvýšime potenciál občianskeho aktivizmu zapojením ľudí (aj tých doteraz pasívnejších) do spoločného, zmysluplného diela. Očakávame že prvými používateľmi budú ľudia, ktorým je aktivizmus (najmä ekologický) blízky. Títo ľudia budú aj v budúcnosti tvoriť jadro používateľov systému a budeme od nich pravdepodobne môcť očakávať aj vykonávanie zložitejších úloh pri získavaní informácií o vizuálnom smogu (napr. dohľadávanie nájomných zmlúv). Vďaka nízkej bariére vstupu do nášho systému však očakávame, že na seba nabalia aj širšiu skupinu doteraz pasívnych, no k verejným veciam neľahostajných ľudí. Z pohľadu technického mierime na používateľov smartfónov s aspoň základnými schopnosťami ich používania.
Budúcnosť projektu
Očakávame že budeme mať hotovú aplikáciu AdHunter, schopnú informácie o vizuálnom smogu zbierať, čistiť a zverejňovať. Očakávame, že údržbe obsahu sa bude venovať užšia skupina najaktívnejších používateľov.
Projekt chceme pilotne rozbehnúť v Bratislave a očakávame, že o rok budeme mať v meste niekoľko desiatok „core“ používateľov, ktorí budú mapovať (v tom čase najmä aktualizovať) stav vizuálneho smogu v meste. Gro vizuálneho smogu v Bratislave by sme mohli v tom čase mať zmapovaného.
Očakávame, že v tom čase už bude projekt verejnosti známy a že prispeje k zintenzívneniu verejnej diskusie o vizuálnom smogu. Očakávame tiež, že vzniknú prvé podania žiadostí na odstránenie nelegálnej reklamy na základe informácií z nášho systému AdHunter.
Členovia nášho tímu a ich zručnosti
Náš tím tvorí 6 inžinierskych študentov a jeden postdoc, všetci z Fakulty informatiky a informačných technológií, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Softvér AdHunter vytvárame ako zadanie v rámci predmetu Tímový projekt, v rámci ktorého majú členovia tímu (pod vedením vedúceho – hlavného riešiteľa tohto projektu) dva semestre na projekte pracovať.
Zručnosti tímu sú tak predovšetkým silné v oblasti tvorby softvéru a informačných systémov. Expertízu máme aj v oblasti metód umelej inteligencie a crowdsourcingu, ktoré sa v projekte využívajú. Sme zároveň priaznivo naklonení k občianskej angažovanosti (okrem iného sme si túto tému dobrovoľne vybrali). Viacerí z nás majú osobnú skúsenosť s angažovaním sa vo verejných veciach, predovšetkým na úrovni samosprávy. Ako jednotlivci máme za sebou autorstvo či participáciu na viacerých projektoch, či už vo verejných veciach (dotankoch.sk, mestodobsina.sk), vlastných projektoch (quotecase.net, podmodrymvrchom.sk, slovakiatrips.sk, veselyvlacik.sk,…) či weboch a aplikáciách viacerých komerčných spoločností vrátane bánk, poisťovní či mobilných operátorov.
V rámci akadémie pracujeme na výskumne orientovaných témach záverečných prác a niektorí z nás sa podieľali aj na výskumných projektoch riešených na našej fakulte. Náš vedúci je aktívnym výskumníkom v oblasti crowdsourcingu, pravidelne publikujúcim na medzinárodne uznávaných fórach. Aktívny je tiež v podpore inovatívnych projektov medzi študentami, vedie napríklad študentské tímy v rámci medzinárodnej súťaže Imagine Cup.
Domnievame sa, že na úspešnú technickú realizáciu softvéru AdHunter máme v tíme dostatok síl. Čo by sme však privítali, sú právne konzultácie ohľadom zverejňovania dát, používania obchodných mien spoločností či tvorba korektných žiadostí o odstraňovanie nelegálnej reklamy.
Koho hľadáme
- právnik
Ak nám chcete pomôcť, ozvite sa nám
- jakub.simko@stuba.sk