Chcemvediet.sk

Maria Žuffová 5.2.2015
996-Fotolia_9278968_XS

Cieľom projektu je posilniť a zjednodušiť možnosti uplatňovania práva občanov na informácie a dosiahnuť, aby inštitúcie s povinnosťou sprístupňovať informácie tak robili prehľadne a otvorene. Vytvoríme portal chcemvediet.sk, ktorý umožní z jedného miesta (one-stop-shop) posielať infožiadosti všetkým inštitúciám, ktoré sú v zmysle infozákona povinnými osobami. Takýto jednotný prístup uľahčí žiadateľom posielanie infožiadostí.
Portál bude slúžiť na archivovanie už sprístupených informácií a ich vyhľadávanie v prehľadnej databáze. Portál má potenciál pomôcť inštitúciám zamedziť duplicitnému vybavovaniu infožiadostí s rovnakým obsahom, ku ktorej v súčasnosti dochádza najmä preto, že žiadatelia a neraz ani inštitúcie nevedia, či vyžiadaná informácia už bola v minulosti sprístupnená. Zároveň, chceme spustením portálu upozorniť verejnosť na dôležitosť práva na informácie a povzbudiť ju k jeho väčšiemu uplatňovaniu.

podporte

Identifikácia projektu

Ak chcú v súčasnosti občania získať informácie od akejkoľvek inštitúcie s povinnosťou sprístupňovať informácie, musia si vyhľadať a navštíviť jej web a na ňom konkrétne informácie o spôsobe, akým môžu o informácie požiadať, kto je kontaktnou osobou atď. Na prvý pohľad ľahký proces môže žiadateľa o informácie odradiť. Inštitúcie totiž nezverejňujú informácie o možnosti podať infožiadosť jednotne, preto sú pre nových žiadateľov neprehľadné. V ojedinelých prípadoch neposkytujú ani len základné informácie, ktoré im ukladá infozákon. V častých prípadoch sú informácie o možnosti podať infožiadosť na weboch “schované” pod sekciami s nejednoznačným názvom a užívatelia sa k hľadanej informácii dostanú komplikovane až po vykonaní viacerých krokov. Vo väčšine prípadov sa dopracujú len k poštovej adrese, tel. číslu alebo e-mailovej adrese, na ktorú môžu svoju infožiadosť poslať.
Len malá časť webov inštitúcií umožňuje poslať infožiadosť priamo zo svojej stránky prostredníctvom online formuláru. Ak táto možnosť aj existuje, užívateľ nedostane žiadne potvrdenie o tom, že jeho infožiadosť bola prijatá, čo mu sťažuje sledovanie lehôt na odpoveď a prípadné podanie opravného prostriedku.
Okrem toho, inštitúcie nezverejňujú už sprístupnené informácie proaktívne, a tak žiadateľ o informácie nemá ako zistiť, či rovnakú informáciu požadoval už niekto pred ním a či mu bola sprístupnená. A tak mu zostáva podať infožiadosť možno ako už x-tý v poradí. Nezverejňovanie už sprístupnených informácií tiež spôsobuje komplikácie inštitúciám, ktoré sú nútené opakovane odpovedať na už sprístupnené informácie, na čo musia vynaložiť ľudské aj materiálne zdroje navyše.
Na tento problém by sa radi zareagovali vytvorením a spustením portálu chcemvediet.sk, ktorý by umožňoval občanom poslať infožiadosť na ktorúkoľvek inštitúciu s povinnosťou sprístupňovať informácie v zmysle infozákona z jedného miesta (one stop shop). Tento portál by tiež umožňoval, aby všetky odpovede inštitúcií boli verejné, rovnako aj sprístupnené informácie, ktoré by boli ľahko dohľadateľné v databáze podľa kľúčových slov a inštitúcií.
V pokročilej fáze projektu by sme radi do portálu zakomponovali jednuduchý systém na generovanie šablóny odvolania. Užívateľ by napr. zvolil dôvody odmietnutia (napr. obchodné tajomstvo), a predgenerovaný dokument by mohol obsahovať citácie zo zákona alebo súdnych rozhodnutí k danej tematike (napr. čo, a za akých podmienok môže byť považované za obchodné tajomstvo). Predpokladáme, že takto by mal laický užívateľ lepšiu šancu na úspech jeho odvolania.
Sme presvedčení, že vznik takéhoto portálu, ktorý už v susedných krajinách existuje (ČR – www.infoprovsechny.cz, HU – http://kimittud.atlatszo.hu/, UA – https://dostup.pravda.com.ua/), by viedol k jednoduchšiemu prístupu k informáciám na základe infozákona, väčšej kontrole dodržiavania infozákona a väčšiemu záujmu o jeho využívanie aj širšou verejnosťou.

Riešenie problému

Portál má potenciál prispieť k zvýšeniu povedomia verejnosti o infozákone a aj jeho využívaniu.
Užívateľsky priateľská databáza sprístupnených informácií, ktorá sa bude postupne na portáli vytvárať, bude k dispozícii aj médiám aj mimovládnym organizáciám. Bude oveľa jednoduchšie hľadať príklady dobrej a zlej praxe vybavovania infožiadostí ako doteraz, kedy je možné vychádzať len z vlastnej skúsenosti s podávaním infožiadostí.
Vďaka databáze má portál potenciál obmedziť duplicitné posielanie infožiadostí s rovnakým obsahom, a tým prispieť k zníženiu nákladov a administratívnej záťaže inštitúcií na rovnaký počet infožiadostí, čo je v kontexte súčasného vývoja debaty o infozákone dôležitý argument.
Zhromaždeniu kvantitatívnych dát v databáze portálu tiež môže pomôcť priniesť do debaty o infozákone fakty, ktoré doposiaľ chýbajú (tie, ktoré sú k dispozícii, prichádzajú z neziskového sektora, a nie od inštitúcií, čo vnímame ako nedostatočné).

Technické zabezpečenie projektu

V prvom rade bude potrebné portál naprogramovať, na čom už dnes Martin Macko pracuje. Ďalej budeme pripravovať text a dizajn portálu – manuál (ako portál používať), vysvetlenie kontextu (prečo portál vznikol, akými princípmi a legislatívou sa riadi) apod. Potom by malo dôjsť k fáze pre-alfa a alfa testovania, počas ktorej budú vybraní testeri s predošlou skúsenosťou s podávaním infožiadostí a základnou znalosťou infozákona testovať, ako sa portál správa. Neskôr sa budú môcť pridávať aj ďalší ľudia v beta.
Portál podporíme aj menšími kampaňami. Uvažujeme o obnovení súťaže Infočin.

Cieľová skupina

Vznik portálu má potenciál prospieť viacerým cieľovým skupinám:
1. inštitúciám s povinnosťou sprístupňovať informácie v zmysle infozákona, a to:
- znížením ľudských aj materiálnych zdrojov na napĺňanie agendy infozákona minimalizovaním duplicitných infožiadostí,
- poskytnutím ich základných štatistík o napĺňaní infozákona, vybavovaní infožiadostí, ktoré im umožnia porovnať svoju prácu s inými verejnými inštitúciami, a ktoré pre ne budú môcť slúžiť ako alternatívny nástroj evidencie aspoň tej časti infožiadostí, ktoré budú poslané cez nový portál
2. médiám, a to:
- zjednodušením prístupu k informáciám vďaka one-stop-shop portálu chcemvediet.sk
- novými možnosťami vyhľadávania v databázach už sprístupnených informácií
3. mimovládnym organizáciám, a to:
- zjednodušením prístupu k informáciám vďaka one-stop-shop portálu chcemvediet.sk
- novými možnosťami vyhľadávania v databázach už sprístupnených informácií
- pridaním novej možnosti transparentnejšej a jednoduchšej kontroly dodržiavana infozákona.
4. širokej verejnosti, a to:
- zjednodušením prístupu k informáciám vďaka one-stop-shop portálu chcemvediet.sk
- novými možnosťami vyhľadávania v databázach už sprístupnených informácií
- posilnením povedomia o možnostiach využívania jej práva na informácie

Budúcnosť projektu

Výhodou portálu chcemvediet.sk je do veľkej miery jeho automatizovanosť. Po jeho spustení bude vyžadovať minimálne náklady na jeho administráciu, prípadne na koordináciu a ceny do súťaže Infočin. Pokryť tieto minimálne náklady sa budeme snažiť pravidelnými kampaňami zameranými na individuálnych darcov a pritiahnutím firemných sponzorov. Čo sa týka ďalšej propagácie, veríme, že portál svojím využitím dokáže osloviť rôzne cieľové skupiny, od širokej verejnosti cez médiá až po mimovládne organizácie, ktoré si ho osvoja a budú ďalej posúvať informáciu o jeho existencii a zviditeľňovať portál svojou prácou – žiadaním o informácie.
Ďalšia možnosť, ako urobiť projekt udržateľný je vytvoriť platenú “premium” službu, kde by portál kompletne zastúpil užívateľa v celom procese žiadosti, od formulácie žiadosti, cez sledovanie termínov, poslania a prijatia papierovej pošty, až po napísanie odvolania. Časť užívateľov, preferujúcich komfort, by tak zasponzorovala beh projektu, zachovajúc možnosť použiť “štandardnú” voľbu zadarmo pre ostatných užívateľov.

Členovia nášho tímu a ich zručnosti

Martin Macko – programátor, niekoľkoročné skúsenosti s programovaním komplexnejších portálov
Michal Malý – administrátor portálu, vyštudovaný informatik, občiansky aktívny v rôznych združeniach, napríklad v Cyklokoalícii, v ktorej získal aj skúsenosti s infozákonom, zaujíma sa o prepojenie informatiky a práva
Mária Žuffová – koordinácia + kampaň, vyštudovala verejnú politiku, má skúsenosti s koordináciou projektov a kampaní z Inštitútu SGI, venuje sa téme infozákona

Michal Malý a Martin Macko začali spoločne pracovať na portáli na posielanie infožiadostí. Keďže Inštitút SGI má o túto tému záujem, rozhodli sme sa pre spoluprácu. Takto sa môžeme navzájom podporiť, keďže každý z nás má iné zručnosti. Inštitucionálna podpora SGI uľahčí zase projektovú administratívu a účtovníctvo. Navyše, nie je potrebné, a dokonca ani žiadúce, aby sa vytvorilo viacero portálov. Práve naopak, hlavným prínosom portálu je, že z jedného miesta je možné poslať infožiadosti akejkoľvek inštitúcii s povinnosťou zverejňovať informácie v zmysle infozákona, a že zároveň prináša kvantitatívne dáta o dodržiavaní infozákona. Väčší počet portálov na posielanie infožiadostí by zhoršil kvalitu dát, keďže užívatelia by sa rozdelili medzi jednotlivé portály.

Koho hľadáme

  • grafik
  • web dizajnér
Ak nám chcete pomôcť, ozvite sa nám
  • zuffova@governance.sk